Carroll Hall Shelby
„Csak az foglalkozik a légellenállással, aki nem tud elég erős motorokat építeni!”
Carroll Hall Shelby 89 év alatt volt vadászpilóta, Le Mans-győztes autóversenyző, sikeres konstruktőr és farmer is, de nem a csirkéivel és chilipaprikáival lett világhírű, hanem a nevével fémjelzett autókkal. Nélküle nem lett volna V8-as Cobra, Ford GT, Dodge Viper és egy csomó felspécizett Mustanggal is szegényebb lenne a világ. 2012 május 10-én hunyt el.
Magánélete
1923. január 11-én született a Texas állambeli Leesburgban, Warren Hall Shelby és Eloise Lawrence Shelby fiaként. Hétéves korában súlyos szívbetegség alakult ki nála, ami nagy hatással volt gyerekkorára. Mire tizennégy éves lett, megoldódtak az egészségügyi problémái. Mielőtt versenyzésre adta a fejét, csirketenyésztő és szemétszállító vállalkozása volt. A második világháború idején San Antonióban szolgált teszt- és oktatópilótaként.
Első felesége Jeanne Fields volt, akivel 1943. december 18-án házasodtak össze. Három gyermekük született. Lányuk, Sharon Anne Shelby 1944. december 27-én jött a világra, majd nem sokkal később megszületett Michael Hall (1946. november 2.) és Patrick Burke (1947. október 23.).
A háború után amatőr majd profi autóversenyző lett az Aston-Martin, a Cad-Allard és a Maserati színeiben. Rekordot rekordra halmozott, megfordult Le Mans-ban a Forma 1-ben is. A felfelé ívelő karrierjét újra előjövő szívproblémái törték ketté, kénytelen volt szögre akasztani a bukósisakot.
Ekkoriban hangzott el a legendás mondata: ha nem tudom vezetni, majd inkább megépítem. Bár tele volt ötletekkel, tervei megvalósításához tőke híján kénytelen volt némi csúsztatáshoz folyamodni. Megkereste az AC Cars-t, hogy adjanak neki AC Ace karosszériákat, motorokkal már rendelkezik. Majd ennek fordítottjával megkereste a Fordot, a többi pedig már történelem. Az AC Cobrával, mely később Shelby Cobra lett, sorra nyerte a versenyeket és vert meg nagy múltú csapatokat. A Forddal egyre szorosabb lett a kapcsolata, egészen 1970-ig különböző formában, de szerződésben álltak. Ennek az együttműködésnek lett a gyümölcse a Cobrán túl a Shelby Mustang GT350, GT500, Shelby Daytona, de a GT40 fejlesztésében is komoly szerepet vállalt.
Shelby és Fields 1960 februárjában elváltak. Carroll később újranősült. Cleo Patricia Marguerita Shelby-vel 1997. szeptember 3-án házasodtak össze.
Miután a Forddal végleg elváltak az útjaik, a másik két nagy autógyártóval akadtak közös munkái, melyből sok kevésbé ismert modell született, pickuptól a családi kompaktig. Komoly érdemei voltak a Chrysler megmentésében is, a Dodge Viper sikere nagyban neki is köszönhető. Bár az autóépítés egyik meghatározó alakja, mégis csak egyetlen ténylegesen saját, szűz papírra vetett autót tervezett, a Shelby Series 1-et. Amikor nem autókon dolgozott, alapítványát igazgatta, mely nagyon sok rászoruló család egészségügyi ellátásában segített.
Carroll Shelby 2012 május 10-én húnyt el Dallasban, életének 89. évében.
Cégei
Versenyzői pályafutását követően saját autósiskolát nyitott, valamint megalapította a Shelby American nevű vállalatot, amely szériaautók nagy teljesítményű sportautókká való átalakításával foglalkozik.
Különösen a Ford Motor Companyvel való kapcsolata szoros:
- Shelby Cobra
- Shelby Mustang
- Shelby Mustang GT
Leányvállalatai:
- Carroll Shelby Licensing, Inc.
- Carroll Shelby Motors Inc.
Shelby 2003-ban alapította a Carroll Shelby International nevű cégét. (Nincs kapcsolata a Shelby Supercars nevű vállalkozással.)
Versenyzői eredményei
- 1956-ban 10 perc 21,8 másodperces időeredménnyel új rekordot állított fel a Mount Washington hegyiversenyen.
- 1956-ban és 1957-ben ő lett az év autóversenyzője a Sports Illustrated magazinban.
- 1959-ben megnyerte a Le Mans-i 24 órást; Carroll a brit Roy Salvadorival teljesítette a távot. Sikerük az Aston Martin első győzelme volt a verseny történelmében.
Kapcsolódó cikkek
forrás:
- wikipedia.org
- totalcar.hu
- Balogh Bence
(2012.05.15-i cikke)
A lóerő legyen veletek!